کمربند ایمنی برای حفظ جان سرنشینان در برابر ضربههای ناشی از برخورد یا توقف ناگهانی استفاده میشود.کمربند ایمنی با نگه داشتن سرنشینان در جایگاه درست روی صندلی و جلوگیری از پرت شدن آنها، احتمال مرگ و یا آسیب جدی در سوانح هوایی را کاهش میدهد.کمربند ایمنی اولین بار در سال 1885 در ایالات متحده اختراع و در هواپیما و همچنین در خودروها مورد استفاده قرار گرفت.استفاده از کمربند ایمنی در دهه ی 1930 تا 1940متداول و در سال 1947 استفاده از کمربند ایمنی در هواپیما اجباری شد.در پی وقوع چندین سانحه هوایی در سال 1958 سازمان حمل و نقل هوایی فدرال حرکت به سمت الزامات ایمنی بهتری را آغاز کرد و در سال 1972 کمربند ایمنی استاندارد را طراحی و ساخته ،که از آن زمان تاکنون در حال بروز و ایمن تر شدن است.
یکی از اجزای اصلی صندلی هواپیما که نقش به سزایی در حفظ ایمنی سرنشینان دارد ،کمربند ایمنی است.این قطعه به صورت مجزا دارای استاندارد ITSO-C22 از سازمان هواپیمایی کشوری است.شرکت هوافضای ققنوس اصفهان در حال حاضر موفق شدبرای اولین بار در کشور نمونه آزمایشگاهی و مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری را تولید نماید و در حال حاضر در حال انجام تستهای نهایی مطابق TSO-C22 است.