هدف از این رشته تعیین اصول مهندسی تعمیر و نگهداری، بازسازی و بهسازی و مدیریت تعمیر سیستم های مکانیکی هواپیما، هلکوپتر در سطح کارشناسی متخصصینی را برای فعالیت در صنایع مربوطه تربیت میکند. دانشجویان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما اطلاعات پایه را در 4 قسمت بدست میاورند که شامل:
الف) زبان انگلیسی، زیرا اکثر کتب درسی این رشته به زبان انگلیسی است.
ب) دانش عمومی و پایه، شامل: فیزیک، مکانیک، ترمودینامیک و ...
پ) دانش تخصصی، شامل: آئرودینامیک، موتور جت، موتور پیستوله، بدنه هواپیما، سیستمهای آلات دقیق هواپیما (دانشجویان کارگاههای عملی این دروس را نیز میگذرانند.)
ت) کارگاههای تخصصی که شامل دروس عملی درسهای تخصصی میشود و در حال حاضر این کارگاه ها در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) انجام میشود.
بعد از اینکه تحصیلات دانشگاهی به اتمام رسید کسانی که در این رشته فارغ التحصیل شدند به هواپیمایی کشور معرفی میشوند تا در آزمون موتور به بدنه هواپیما شرکت کنند و اگر در این ازمون قبول شدند به این افراد مدرک پایه داده میشود که طبق مدرک میتوانند در شرکت های حمل و نقل هوایی خواهد تعمیر موتور و بدنه هواپیما مشغول به کار شوند. خیلی از متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما بعد از چند سال فعالیت در یک شرکت یا کارخانه، و کسب تجربه طبق نیاز شرکت یا کارخانه ها برای آزمون تخصصی به هواپیمایی کشوری معرفی میشوند. مثلا متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما ممکن است برای تخصص موتور بوئینگ 747 یا بدنه ایرباس و موارد دیگر به هواپیما کشوری معرفی شود و در صورتی که در آزمون تخصصی این رشته موفق شود به او مدرک تخصصی داده میشود و طبق این مدرک میتواند به هواپیمایی که در آن تخصص پیدا کرده است، اجازه پرواز دهد و از لحاظ فنی، صلاحیت پرواز هواپیمای مورد نظر را تأیید نماید.
این دسته از افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند را میتوان پزشک هواپیما دانست چون همانطور که پزشک باید بدن انسان را بشناسد، متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما هم باید همه ی اجزای هواپیما را بشناسد تا اگر مشکلی پیش آمد، بفهمد این مشکل مربوط به کدام قطعه است و با تعمیر یا تعویض قطعه مورد نظر، ایمنی یک پرواز را تضمین کند. بخاطر همین دانشجوی این رشته باید خلاقیت، پشتکار و علاقه فراوان به کارهای فنی داشته باشد که بتواند درس های مختلف این رشته را با موفقیت بخواند و بتواند متخصص خوبی شود. دانشجوی این رشته باید در ریاضیات و فیزیک و مکانیک هم قوی باشد و به این دروس علاقهمند باشد. اگر شخصی به فکر پشت میزنشینی و کاری تمیز و مرتب و خارج از محیط کارگاه باشد، در این رشته موفق نمیشود. دانشجوی تعمیر و نگهداری هواپیما باید لباس کار بپوشد و از کارهای خیلی ساده کارگاه حتی شستن قطعات هواپیما شروع کند و به تدریج مطالب را فرا بگیرد؛ و از کار کردن و فعالیت در کارگاه بدش نیاید. گفتنی است که رشته تعمیر و نگهداری هواپیما تنها از بین داوطلبان مرد و زن دانشجو میپذیرد.
ریاضی عمومی
فیزیک مکانیک
فیزیک حرارت
شیمی عمومی
فیزیک الکتریسته و مغناطیس
برنامهنویسی کامپیوتر
معادلات دیفرانسیل
استاتیک
مبانی مهندسی برق الکترونیک
مقاومت مصالح
دینامیک عمومی
اصول ارتعاشات
تئوری ماشین
مکانیک سیالات عمومی
ترمودینامیک عمومی
علم مواد
تکنولوژی و روشهای جوشکاری
کارگاه جوشکاری
طراحی اجزا ماشین
ایمنی در محیط کار
انتقال حرارت عمومی
نقشهکشی صنعتی
اصول مدیریت
آئرودینامیک
کارگاه ماشین ابزار
پروسههای ساخت و مواد
مبانی و کنترل خوردگی
تستهای غیرمخرب
ساختمان هواپیما
مکانیک پرواز
موتورهای پیستونی
کارگاه موتورهای پیستونی
موتور جت
نقشهکشی تخصصی
کارگاه تعمیر بال و بدنه
سیستمهای الکتریکی هواپیما
سیستمهای اندازه گیری و آلات دقیق هوایی
آنالیز سیستمهای هواپیما
کارگاه سیستمهای هواپیما
زبان تخصصی سیستمهای مکانیکی هواپیما مقرارت هواپیمایی
کارآموزی
پروژه تخصصی
بر اساس تجربیات چند سال اخیر در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما که موفقیت های زیادی را به دنبال داشته و دلیل اصلی آن تحریم های جهانی بوده و همینطور رشد علمی سازمان های سازنده وسایل پرنده (هواپیما، چرخبال)، این رشته توانسته است که بازار کار نسبتا خوبی در حد زمینه ی فعالیت های خودش برای علاقه مندان فراهم کند که عبارت است از: سازمان ها و ارگان های هواپیمایی کشور (نظامی و غیرنظامی)، سازمان ها و شرکت های دولتی تولیدکننده هواپیماهای سبک و فوق سبک و شرکت های خصوصی سازنده وسایل پرنده.